Najczęstsze błędy w oświetleniu sklepów

Oświetlenie sklepów jest jednym z najbardziej istotnych czynników wpływających na jego odbiór przez klientów, wzrost ich chęci zakupowych, wyróżnianie się sklepu na tle konkurencji, czyli wszystko to, co przekłada się na jego sukces.

Oświetlenie powinno pełnić kilka funkcji:

  • przyciągać uwagę na tle innych sklepów znajdujących się w pobliżu, wyróżniać go z otoczenia,
  • budzić zainteresowanie - witryna sklepowa powinna „wciągnąć” klienta do środka, odpowiednio zaprojektowane oświetlenie tej części powinno zaakcentować „mocne punkty” naszej ekspozycji,
  • kreować atmosferę - odpowiednio dobierając oświetlenie budujemy nastrój odpowiadający typowi naszego sklepu, jest to jeden z elementów służących do pozycjonowania marki,
  • zapewniać prowadzenie wzrokowe - musimy umożliwić klientowi łatwą orientację w sklepie, wskazać najważniejsze dla nas i dla niego strefy, odpowiednim „torem” przeprowadzić go przez alejki, szybki rzut okiem powinien klientowi bezbłędnie wskazać np. strefę kas,
  • współgrać z pozostałym wyposażeniem - oświetlenie stanowi integralną część wyposażenia sklepu, musi zapewnić pełną jego funkcjonalność, wzmacniać zastosowane elementy POS, jak również ukryć przed wzrokiem klienta miejsca takie jak np. wejścia na zaplecze dla personelu,
  • dawać możliwość łatwej adaptacji - zmieniające się strategie sprzedażowe, sezonowość wymusza zmianę ekspozycji, za którą powinno podążać oświetlenie.

Nie możemy również zapominać o oświetleniu awaryjnym i ewakuacyjnym wymaganym przez przepisy przeciwpożarowe. Ten typ oświetlenia wymaga wykonania osobnego projektu oświetleniowego.

Pomimo powszechnego stosowania  oświetlenia cały czas zdarzają się błędy, które często trudno przewidzieć osobie zajmującej się takim tematem po raz pierwszy. Do najczęstszych z nich należą:

  • niski wskaźnik oddawania barw stosowanych źródeł światła, który nie pozwala klientowi zobaczyć prawidłowego koloru towaru, ocenić jego jakości, lub nieodpowiedni jego dobór (nie zawsze wyższe Ra jest lepsze),
  • zły dobór barwy, nieodpowiedni do typu sklepu i towaru, szczególnym przypadkiem jest ekspozycja produktów spożywczych typu mięso, warzywa, pieczywo itp. dla których istnieją specjalne, dedykowane barwy światła, podkreślające ich jakość,
  • za mała, utrudniająca oglądanie i wybór towarów lub za duża, powodująca dyskomfort ilość światła, często również duża różnica względem sąsiadujących lokali,
  • za mała, powodująca powstawanie naprzemiennych jasnych i ciemnych, nieprzyjemnych „plam” lub zbyt duża, uniemożliwiająca uzyskanie pożądanych akcentów równomierność,
  • efekt olśnienia powodowany przez same oprawy oświetleniowe lub pochodzący z ich odbić np. w podłodze, szklanych gablotach itp.
  • użytkowanie zestarzałej instalacji oświetleniowej, które często zużywają więcej energii elektrycznej niż powinny (degradacja układów elektronicznych) i generują dodatkowe koszty serwisowe np. wymiana świetlówek i stateczników.

Wszystkich tych błędów możemy uniknąć trzymając się kilku prostych zasad: po pierwsze zlećmy pracę specjalistom z branży oświetleniowej. Opierając się na doświadczeniu, znając zagadnienia techniki oświetleniowej doradzą nam, pomogą w doborze odpowiedniego oświetlenia do naszego sklepu, rodzaju sprzedawanego towaru, oczekiwanego efektu.
 

Po drugie: oświetlenie to nie pojedyncze oprawy, ale cały system, który musi działać jako całość. Odpowiednio dobrany będzie spełniał swoja funkcję, poszczególne typy zastosowanych opraw będą  wzajemnie się uzupełniać dając zaplanowany wcześniej efekt. Istotną rzeczą jest również wspomniane oświetlenie awaryjne i ewakuacyjne, którego typ i rozmieszczenia musimy dobrać do oświetlenia ogólnego, unikając przy tym kolizji, np. zasłonięcia zielonej oprawy typu „uciekinier” innymi oprawami.
 

Po trzecie: projekt oświetleniowy, wykonywany po inwentaryzacji na obiekcie w porozumieniu z architektem wnętrz, projektantem, elektrykiem. Wykonanie projektu oświetleniowego daje nam możliwość wirtualnego, a więc ograniczającego wydatki inwestora, doboru: ilości, typu, mocy (ilości światła) zapewniając spełnienie norm oświetleniowych dla poszczególnych miejsc i stanowisk pracy. Daje nam to również możliwość wprowadzania zmian i poprawek na ekranie komputera, a nie na gotowym obiekcie, angażując przy tym elektryka i budowlańców.
 

Po czwarte: próby oświetlenia. Przy wyborze barwy światła i wskaźnika oddawania barw nic nie zastąpi próby oświetleniowej. W przypadku opraw LED mamy do wyboru wiele więcej kombinacji barwy i wskaźnika Ra niż w oświetleniu tradycyjnym (żarówki, świetlówki, metalohalogenki). Taki wybór daje nam możliwość jeszcze lepszego dopasowania rodzaju światła do eksponowanego towaru, materiału z którego wykonane jest wyposażenie (np. drewniane gabloty) oraz ich koloru. Przed wyborem konkretnej barwy światła warto ją przetestować, porównać z innymi. Coraz częstszą praktyką jest stosowanie kilku barw światła w jednym sklepie. Umiejętnie dobrane i zastosowane pomogą uzyskać efekt selektywnej ekspozycji towaru lub np. oświetlą produkty spożywcze odpowiednim dla nich światłem, a ogólna część sklepu pozostanie neutralna.

Biorąc pod uwagę powyższe aspekty warto zdecydować się na doświadczonego producenta.

Dobrej klasy oprawy LED zużywają obecnie kilkukrotnie mniej energii elektrycznej niż ich tradycyjne odpowiedniki przy tej samej ilości światła, a jakość tego światła to zdecydowana przewaga technologii LED. Oprawy LED w trakcie użytkowania tracą niewielką ilość światła Oprawy Cora oparte na modułach LED Panasonic tracą zaledwie 20% w ciągu 5 lat użytkowania, podczas gdy oprawy metalohalogenkowe stracą 30% już w trakcie jednego roku! Nowoczesne oprawy nie wymagają również serwisowania jak ma to miejsce w przypadku źródeł tradycyjnych. Przez 5 lat użytkowania (okres gwarancji) serwis nie jest praktycznie potrzebny, a w przypadku opraw tradycyjnych pierwsza wymiana metalohalogenka konieczna jest zazwyczaj już po nieco ponad roku użytkowania. Nie zapominajmy, że serwis to nie tylko konieczność zakupu samego źródła czy układu zapłonowego, ale również praca osoby serwisującej, która niejednokrotnie kosztuje więcej niż same części.

W chwili obecnej oprawy LED to już powszechnie stosowany standard, montaż opraw opartych na tradycyjnych źródłach światła w nowopowstających inwestycjach jest już ekonomicznie nieuzasadniony. Wyposażając w oświetlenie tak poważną inwestycję jak sklep, gdzie światło odgrywa kluczową rolę oraz który będzie pełnił swoją funkcję przez kilka najbliższych lat warto zwrócić się o pomoc do specjalistów w tej dziedzinie, do czego serdecznie zachęcamy.

Najczęstsze błędy w oświetleniu sklepów